söndag 2 februari 2014

Hönsgödsel

Så här såg det ut i hönsens skit-binge när jag började städa idag.

Här håller jag på och öser ut hönsgödseln från bingen. Jag grundar bingen med ett lager torv och sedan bajsar hönsen det mesta av sin avföring när de sitter på sina pinnar som är placerade ovanför bingen.

När det bajsat ett antal nätter så strör jag på mer torv ovanpå och på det viset så luktar det inte så mycket i mitt hönshus. Här är det Pärla som har koll på att jag städar ordentligt.... ;-)
 
När bingen börjar bli full eller när jag gör den månatliga städningen, så öser jag ur skit-bingen och börjar om på nytt..... Oftast öser jag ner allt i en skottkärra och häller ut det på min lilla gödselstack. Till våren ska jag använda det till att odla diverse grönsaker....

Men nu är det så mycket snö så jag kan inte komma dit (på ett lätt vis) med skottkärran så nu hamnade gödseln i en svart sopsäck. Det kommer kanske bli ett par sopsäckar till innan vintern är över och jag åter börjar samla gödseln på gödselstacken/komposten igen. Och de sopsäckar jag samlat ihop till dess kan jag tänka mig att sälja. Sopsäcken väger uppskattningsvis ca 20 kg (alltså inte liter, som de flesta andra sätter gödselpriset i förhållande till). Kan levereras till Uppsala.

Allmänt om gödsel (råden får tas med en nypa salt - vissa av dem har jag hittat på google)

Hönsgödsel är ju bäst till näringskrävande växter, men är den komposterad tillsammans med lagom mycket kolrikt material (såsom min torv) kan man använda den till det mesta.

Man kan t ex göra  gödselvatten av hönsskit, dvs fyll typ 1/5 av tunnans volym med gödsel och fyll sedan på med vatten. Vattnas på näringskrävande växter under tillväxtsäsongen, lämpligen inte på själva de ätliga delarna. Späd till tefärg och häll på nytt vatten i tunnan efterhand. När vattnet inte blir mörkare än te längre så byter man ut gödseln.

Tänk bara på att inte ge gödsel eller näringsvatten till perenner och vedartade växter efter juni, då kan de få problem med vinterhärdigheten eftersom de luras att växa för sent på hösten.

Mylla ner hönsgödseln på våren i trädgårdslandet, ca 1,5 kg per kvadratmeter är lagom (min gödsel har torvinblandning), lite mer om  det ska vara näringskrävande växter där, lite mindre om det ska vara växter som vill ha lagom med näring. Kring buskar och perenner kan man mylla ner lite vid varje planta, typ max 0,5 kg per kvadratmeter.

Har för mig att bl a betor och spenat inte ska ha för stark gödsel, kan bli höga nitrithalter i dem. Sallad brukar inte kräva så mycket skit heller. Morötter ska inte ha färsk skit.

Knepet är att gödsla lagom. Det enda jag tror att man inte kan gödsla för mycket är pumpa, men om den blir lika god som den blir stor vet jag inte.

1 kommentar:

  1. Hoppas nån förstår att du sitter med en guldgruva till trädgården!
    Bodde jag närmare skulle jag vara kund:-)

    SvaraRadera