söndag 16 februari 2014

Tuppslakt

Ja, som jag har skrivit tidigare, så var det dags för tuppslakt. Jag har alldeles för många tuppar i förhållande till hönor och de hade blivit könsmogna.... Rätt intressant med rasskillnader då faverollerna var lugna och snälla, men maranerna och värphybriden (ICA-Stig) var riktigt ilskna och översexuella! Droppen blev när jag såg hur en av maranerna kastade sig på en av hönorna (när hon satt på pinnen), drog ner henne i fritt fall ner på golvet och våldtog henne. Jag hade inga problem med att plocka fram huggkubben efter det.... 

Vissa ungtuppar kan bli så här, men de ska inte bli långvariga på min gård i alla fall! Egentligen hade jag velat vänta lite till eftersom jag är sjuk och inte alls i form, men jag lovade mina hönor där och då att nu är det slut!


Så 4 stycken blev nackade, plockade och urtagna och nu har lugnet lagt sig nere i hönsgården.... Hönorna pickar i lugn och ro och galandet har reducerats med sisådär 80%.....

 

Hade det varit i det vilda så hade tupparna fått ge sig iväg och leta upp en egen flock och den stora majoriteten av dem hade blivit tagna av rovdjur. Nu blir de slaktade och uppätna av oss istället.
 

Ner i stekpannan för en grillyta.....
 

Sedan in i ugnen där de får puttra i ett par timmar.....

Det ska faktiskt bli riktigt gott att få äta kyckling som inte kommer från kyckling-industrin......!
 

Det mesta tas tillvara - det jag inte äter själv får hundarna!

1 kommentar:

  1. Oj!!
    Hela 4 tuppar på en & samma gång!
    Då har ni mat ett tag:-))
    En klassiker när man har ungtuppar:

    http://www.systembolaget.se/MatDryck/Recept/Recept/Coq-au-vin/

    SvaraRadera