torsdag 28 november 2013

Aktivering av höns


Efter att hönsen utnyttjat hönsgården under hösten, så har de krafsat och ätit upp all växtlighet vid det här laget.... Så nu får jag lov till att försöka berika hönsgården tills våren och sommaren kommer och jag släpper dem så de får gå fritt igen. Bland annat gör jag detta genom att hänga upp majskolvar.... Mina höns älskar majs. Det är det bästa de vet.... Endast kokt spaghetti kan väcka sådan glädje som majs.... Så jag började med att kasta ut en hel majskolv (istället för majskorn) på backen och sedan hängde jag upp två majskolvar ute. Hönsen kastade sig över den som låg på backen, men de fattade inte riktigt (ännu) att ta för sig på de hängande kolvarna. Efter ett tag såg jag dock att Hugin eller Munin var där och pickade, så det dröjer nog inte länge innan de förstår vad de ska göra....
 

Jag hängde också upp en majskolv inne i hönshuset och Skrållan var snabbt framme och fattade att man kan picka på majskolvar fast de hänger i luften. En viss skepsis kan dock skönjas..... ;-)

Kycklingarna var betydligt smartare än de äldre hönorna, men det blir så ivriga.... Och sedan blir de lite förskräckta ner kolven rör på sig....! Suck, Hönshjärnor..... ;-)

Uppdatering: Jodå, nu pickar även de vuxna hönsen på majskolvarna.... Men bara när jag tittar på dem ifrån fönstret i huset! Så fort jag öppnar dörren, så slutar de och springer till hönsgårdsdörren och tigger enklare gottis! De vill tydligen inte jobba för maten om de kan slippa! ;-.)

1 kommentar: