tisdag 26 november 2013

Och idag är det ännu kallare.....


Idag när jag öppnade till hönsgården så ville hönsen inte alls gå ut.... Annars står de ju nästan på kö och bankar på dörren för att jag ska öppna, men inte nu.... Fy så kallt, sade de! Och kycklingarna kröp ihop under värmelampan istället.... De har börjat lägga sig på kompostgallret i stället för under det, så idag ska jag kasta ut gallret och sätta dit sittpinnar istället.... Gallret var tänkt som skydd mot de äldre hönorna, men de har faktiskt varit otroligt snälla gentemot kycklingarna! Ett och annat hack i huvudet har de förvisso utdelat, men ungdomarna behöver ju uppfostran också! :-)


Den enda som vågade sig ut var Blup. Han såg lite ensam och övergiven ut där han stod i hönsgården själv..... Får se om några ansluter under dagen. Annars får han väl promenera in igen om han vill ha sällskap!

Jag öppnar en lucka varje morgon som står öppen under dygnets ljusa timmar (när det är mörkt är de ju inte ute ändå). Och det kommer jag att göra hela vintern igenom om det inte blir 30 minusgrader i 3 veckor som det var en period förra vintern, för då lär jag ha dem inne så stallet inte blir totalt utkylt.... Och om hönorna är så här kinkiga vid bara några minusgrader så lär de ändå inte vilja gå ut om det blir 30 minusgrader....

1 kommentar:

  1. Så kloka små hönshjärnor!
    Man ska hålla sig inne när man inga yllebyxor har!:-))

    SvaraRadera