torsdag 10 oktober 2013

Himmler flirtar, kycklingarna äter spaghetti och jag konstruerar värpreden....


Jag roade mig med att göra lite olika reden, så hönsen har lite att välja på..... Så nu har jag två stycken reden nertill som är täckta både fram och bak för den höna som vill vara lite privat när hon värper.... Och sedan har jag ett som är halvtäckt (3 sidor) för den som vill ha lite koll på omgivningen och ett rede som är öppet åt två håll för den oblyga hönan! :-) Just nu är det ju bara 3 st som värper - två föredrar de nedersta, täckta redena och i 8 fall av 10 så väljer de det högra..... Och en höna ratar mina värpreden totalt och värper i sandbadet! Det är givetvis Olga..... ;-)

Jag tittade på färdiga reden att köpa på Granngården. De hade t ex en konstruktion med 5 redesfack för 1000 kronor. Men då såg alla fack exakt likadana ut och jag tyckte konstruktionen kändes lite ranglig..... Så jag åkte till IKEA och köpte bokhyllan Expedit för 199 kronor, satte på en svartmålad list nedtill (så ströet hålls på plats) och häftade fast lite svart tyg..... Voilá! Betydligt billigare och det känns mer robust! Jag förväntar mig att unghönsen börjar värpa inom kort och då ska det bli intressant att se vad de väljer för reden.....
 

För någon dag sedan fick kycklingarna smaska spaghetti för första gången..... Det var lite blandade reaktioner, men de flesta tyckte om det!
 

Himmler flirtar vidare med sina nya damer! Jag förstod nog att de skulle bli populära.... De har nästan samma teckning som han själv och är i hans egen storlek. Tuppar flirtar med hönor genom att bre ut vingen på det vis som Himmler gör två gånger i den korta videon.

1 kommentar:

  1. Åååå, va kycklingarna växer!!!!
    De ser häftiga ut:-)

    Vilken flirtis han e, Himmlerponken......oh la la......!

    SvaraRadera