tisdag 24 december 2013

God jul, Piff! Vila i frid....

Idag kom vi ut till hönsgården och hittade Piff.... Dödad av - antagligen - en rovfågel. Jag har väl varit lite naiv som lyssnade på grannen som haft höns i 30 år i området utan en rovfågelattack....
 
Samtidigt så är det här en syn som jag vet kommer att återkomma, då jag vill ha mina höns så fritt som möjligt. Till sommaren ska de får gå fritt på hela tomten igen. Har man en gång haft höns så, så vet man att de är så lyckliga när de får strosa runt och upptäcka nya saker. En hönsgård kan inte ersätta det! Jag hoppas de har levt lyckliga, fullödiga liv - de som eventuellt blir tagna i sommar!
 
Men rastgården ska jag banne mig göra säker! Till nästa vår så blir det bygge av tak! Jag kan inte sätta upp nät nu, för snön (när den kommer) lär tynga ner det. Det är dessutom svårt att sätta upp nät när man har så stor hönsgård som jag har....... Men det löser vi med tak över halva rastgården och nät över resten!
 
Just nu har jag bara byggt en - förhoppningsvis - inbrottssäker minirastgård så de ska slippa sitta instängda över julen pga en rovfågel! Så det är vad jag ägnat min julafton åt..... Att se till att mina höns kommer ut för att få lite frisk luft och få spana runt lite grann på ett säkert vis!

1 kommentar:

  1. Den vackra Piff!!!!!!!!!!!! *snyft*
    Men hon hade ett bra liv så länge det varade.
    Det kommer de andra att ha också!

    SvaraRadera