fredag 27 december 2013

Lovebirds!


Idag var det dags att städa i hönshuset igen.... Den här gången dammsög vi bort en massa damm!  Mina höns blir vana vid det mesta.... Vet inte hur många höns som skulle acceptera en dammsugare hur som helst, men mina var ganska coola med det hela trots allt! :-)

När vi var klara ställde vi iordning den andra boxen och flyttade över Blup och alla australorparna, dvs Tutan, Hugin och Munin. De ska bilda en avelsgrupp och förse mig med lite renrasiga australorp-ägg så jag får fler australorpar till våren.

Eftersom Skrållan är så lågrankad och dessutom bästa kompis med Tutan, så fick hon också följa med.... Men hennes ägg ser helt annorlunda ut, så de får helt enkelt gå som matägg!

 
Skrållan blev överlycklig över att få flytta! Inga elaka faveroller i sikte! Då kan man slappna av och njuta av ett sandbad i lugn och ro.... Jag ska fixa till ett större sandbad imorgon, så hon riktigt ska kunna njuta, men tills vidare så duger plastbacken gott!


Blup kunde knappt tro sin lycka! I vanliga fall är han väldigt nertryckt av Himmler, men nu studsade han runt och flörtade järnet med allt och alla!  4 snygga hönor håller honom sällskap och ingen konkurrent i sikte - Blup tror väl han har hamnat i himmelriket!  Han var riktigt underhållande att titta på....!


Uppenbarligen tyckte dock hönorna att han var riktigt ståtlig, även om jag tyckte han mest var skrattretande..... Så jag kommer nog ha bra befruktning på de avelsägg som jag börjar spara om några veckor! :-)

Man måste vänta ett par veckor med att spara ägg om man vill vara säker på att ha renrasiga ägg, för hönor kan spara spermier i flera veckor från att ha parat sig med tidigare tuppar....

1 kommentar:

  1. Å va roligt att se!!!!!!!!
    .....och jag gläder mig särskilt på Blups vägnar!
    Han är ju så vaaaaaaaansinnigt stilig och är absolut värd ett eget harem!:-))

    SvaraRadera