onsdag 4 december 2013

Snö och grönt gräs!

Idag när jag klev ut på morgonen så hade denna vinters första snö kommit..... Hönsen var jättesura och vägrade gå ut.... :-( Men vi får väl se, några tappra brukar ta sig ut en stund under dagen! :-) Tänk att regn inte stoppar hönsen det minsta men så fort det kryper under nollan så stannar de gärna inomhus? En annan är ju hellre ute vid 2 minusgrader än att vara ute i ösregn, men det är ju jag det!
 
Hemmavid har köksbordet blivit annekterat av 3 stora plastbackar.... Jag har lagt lite torv i botten och strött på havre och vete. Om någon vecka så hoppas jag att det har grott och blivit till grönt "gräs" och då ska hönsen få det! Det är ju vad hönsen äter som ger det gula i äggulan! Äter de grönt gräs ska äggulan bli gul!
 
Jag vill ju gärna ge mina hönor möjligheten att bete sig så naturligt som möjligt, så jag ser till att de får gula äggulor genom att få picka och rafsa i gräs och få i sig klorofyll. De ägg man köper med en riktigt gul gula i butiken har blivit så för att man ger astaxanthin (algmjöl) inbakat i deras pelletterade foder. Att köpa sådana ägg betyder alltså inte att hönan nödvändigtvis har fått någon berikning av sin vardagsmiljö genom att t ex ha tillgång till grovfoder. Därmed inte sagt att själva ämnet astaxanthin är dåligt eller farligt på något vis, tvärtom finns det en hel del som indikerar att det är jättenyttigt, men jag är som sagt ute efter att mina höns ska få en berikad vardag där de får utlopp för sitt fodersöksbeteende under vinterhalvåret.
 
Den som vill veta hur värphöns normalt har det kan titta på t ex wikipedia: Hönsuppfödning

2 kommentarer:

  1. Men ojojoj så mycket du fixar å håller på med!:-))
    Odla kattgräs! Det växer upp på några dagar!
    Likaså smörgåskrasse:-)

    SvaraRadera
  2. Jag tager vad jag haver, för att göra en parafras.... ;-)

    SvaraRadera