fredag 6 september 2013

Fler höns i hönsgården - Australorps (och isbar)!

Hetzer och Heinz är nyfikna på nykomlingarna....
 
Jag mötte upp en kvinna i Mora och fick äntligen köpa några australorps! Som jag längtat! Är jättenyfiken på denna ras!
 
Två hönor och en blå tupp köpte jag av henne! Tuppen på bilden ovan. Än så länge har ingen av dem några namn....
 
En av hönorna.
 
Visst har de en vacker fjäderdräkt?
 
Jag satte in dem igår på pinnarna och idag har alla fått gå ut i hönsgården tillsammans. På det stora hela har det flutit på väldigt smidigt. Inga allvarliga rangstrider eller så.

Blå Tuppen försökte ett kort ögonblick igår kväll att sätta sig på bästa platsen genom att picka Skägg-Fia hårt i huvudet ett flertal gånger. Jag kunde nästan höra hur resten av flocken drog efter andan..... Och sedan fick han sig en omgång så att han nästan trillade av pinn! Och med det menar jag inte att han kola vippen utan att han nästan trillade ner på backen ifrån sittpinnarna. Sedan var han vääääldigt tyst och stilla så länge jag stod och tittade i alla fall.


Himmler längst t.h och Blå Tuppen längst t.v - en viss storleksskillnad....

Och idag har han hållit en väldigt neutral figur..... Himmler är djupt upprörd över att det tillkommit en ny tupp (samtidigt som han försöker fjäska för hönorna) och har gjort några "attacker", men trots att Himmler är så liten så springer Farbror Blå därifrån så fort benen bär honom! Himmler sprättar omkring, bröstar sig och galer så högt han förmår, men varken Puff eller Herr Blå törs haka på - skönt för mina grannar! :-D
 

Olga är en rolig höna.... Och hon är så nyfiken på nykomlingarna! Hon är nog glad att slippa vara hackkycklingen, då det verkar som att hon försvarar sin position som en äldre höna i flocken genom att huta åt de yngre (samtidigt som hon hänger efter dem och vill umgås med dem.... eller är det tuppen hon är kär i?).
 

Än så länge en namnlös höna!
 

Jag nöjde mig inte med bara dessa unghönor (tupp) utan jag köpte också två hönor av en annan kvinna. Ovan på bilden är det isbar-hönan Skrållan.
 

Och australorp-hönan Norpan! Dessa är lite äldre och jag har satt dem i en egen karantän ett tag innan jag introducerar dem för flocken. De hette Skrållan och Norpan när jag fick dem, så då får de fortsätta heta så.

 

1 kommentar:

  1. De där svartblå fjädrarna var verkligen mycket vackra!!
    Nu är det så mycket höns så jag har ingen koll på dem:-))
    Hur går det för kycklingarna?

    SvaraRadera